Miłośnicy muzyki klasycznej mieli sposobność uczestnictwa w Koncercie pt. „MUZYKA WIELKOPOSTNA”, który odbył się w Wielką Środę, 27 marca br. o godz. 18:30 w kościele garnizonowym przy pl. Św. Józefa.
Koncert został zorganizowany z inicjatywy nauczycieli i Dyrekcji Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. H. Melcera w Kaliszu. Dzięki życzliwości i pomocy ks. płk Tadeusza Pałuski koncert mógł mieć miejsce w Kościele Garnizonowym.
Intencją organizatorów było, aby wieczór ten stał się muzycznym prologiemTriduum Paschalnego. I pomimo skromnej frekwencji (będącej zapewne pochodną przedświątecznych przygotowań) aura wieczoru była przesiąknięta atmosferą sacrum i wielkopostnej zadumy; koncert dał uczestnikom – zarówno wykonawcom, jak i słuchaczom – sposobność do krótkiego zatrzymania się w codziennym życiowym pędzie oraz okazję do chwili egzystencjalnej refleksji.
Na program złożyły się następujące arcydzieła: Preludium chorałowe „Erbarm‘ dich mein o Herre Gott” BWV 721 (w oprac. na kwartet smyczkowy i organy) oraz Chorał „O grosse Lieb” BWV 245/7 z Pasji wg św. Jana (w oprac. na chór, kwartet smyczkowy i organy) – J. S. Bacha;Stabat Mater RV 621 – A. Vivaldiego (w oprac. na sopran zespół smyczkowy i b.c.); Ave Maria (w oprac. na sopran, chór, kwartet smyczkowy i organy) przypisywane G. Cacciniemu oraz dwie kompozycje na chór a cappella: „Modlitwa lat osiemdziesiątych”- B. Stielera i „PaterNoster”- N. Blachy.
Wykonawcami byli: Chór PSM II st. im. Henryka Melcera w Kaliszu pod kierunkiem Marii Pawelec; pedagodzy naszej szkoły: Joanna Bara – wiolonczela, Andrzej Henryk Bączyk – organy, autor opracowań, Jakub Śmigielski – I skrzypce, Katarzyna Wieczorek – sopran. Gościnnie wystąpili: Barbara Krawiec – altówka oraz Wojciech Czemplik – II skrzypce.
Wszystkim wykonawcom udało się stworzyć niepowtarzalny klimat i wyjątkowy nastrój pobudzający do zamyśleń i zadumy. Szczególną uwagę zebranych słuchaczy zwróciły muzyczne interpretacje solistki Katarzyny Wieczorek, artystka w naturalny, pełen prostoty, ale niezwykle sugestywny i przekonywujący sposób kształtowała frazę, prowadziła muzyczną narrację i dialog z zespołem instrumentalnym w Stabat Mater, a w Ave Maria również i z Chórem. Zarówno solistka, jak i Chór PSM II st. zachwycali subtelnością wykonania, wokalnymi niuansami oraz ciepłem brzmienia. Niewątpliwą pomocą był dla odbiorców – czytany pomiędzy poszczególnymi częściami dzieła, przez dyrektor Marię Pawelec – polski przekład łacińskiej sekwencjiStabat Mater. Te „werbalne pauzy” stwarzały dodatkową okazję do refleksji i pochylenia się nad sensem ludzkiego życia, również w aspekcie relacji: człowiek-człowiek, ale nade wszystko, człowiek-Bóg.
Głęboka cisza wypełniająca świątynię pomiędzy utworami – słuchacze niejako intuicyjnie wyczuli zamysł wykonawców i nie nagradzali w trakcie koncertu artystów oklaskami –podkreślała atmosferę misterium, z jednej – a oczekiwania wydarzeń Triduum Paschalnego – z drugiej strony.
Wszystkim Wykonawcom należą się szczere gratulacje i podziękowania za trud, jaki włożyli w przygotowanie koncertu oraz ich bezinteresowność. Podsumowując – idea koncertów organizowanych w Wielkim Tygodniu wydaje się być warta kontynuacji, gdyż wspomniany wieczór, zarówno wykonawcom, jak i słuchaczom, dostarczył wielu niezapomnianych przeżyć duchowych i artystycznych.