Historia Ogólnopolskiego Festiwalu Trębaczy


II Ogólnopolski Festiwal Trębaczy

Odbył się w dniach od 27 czerwca do 3 lipca 1999 roku. Gościem Festiwalu był James W. Thompson, profesor Eastman School of Musik Uniwersytetu w Rochester (USA), który zasiadł w jury konkursu trębaczy, był wykonawcą recitalu, prowadził zajęcia dydaktyczne oraz chór trąbek.

Tak jak w poprzednim festiwalu, organizacją zajmowała się Państwowa Szkoła Muzyczna I i II stopnia imienia Henryka Melcera w Kaliszu kierowana przez Andrzeja Bujakiewicza. Kierownictwo artystyczne sprawował profesor Roman Siwek z Akademii Muzycznej imienia Fryderyka Chopina w Warszawie. Środki finansowe na realizację imprezy zapewniły Ministerstwo Kultury i Sztuki oraz Wydział Kultury i Sztuki Urzędu Miejskiego w Kaliszu, a współpatronat objął prezydent Kalisza.

Festiwal zainaugurowany został koncertem, na którym wystąpili jako soliści trębacze Krzysztof Bednarczyk i Stanisław Dziewior, grając z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej Filharmonii Kaliskiej pod dyrekcją Piotra Wajraka utwory J.F. Fascha, J.B. Nerudy, O. Böhme i J. Szweda.

W konkursie trębaczy udział wzięło 26 uczestników w kategorii młodzieżowej, reprezentujących 20 szkół muzycznych II stopnia (równorzędnych) i 32 w kategorii otwartej z 9 akademii muzycznych i ich filii.

Repertuar:

Kategoria młodzieżowa:

I etap

  • Tomaso Albinoni – Koncert g-moll cz.I i II

II etap

  • Tomaso Albinoni – Koncert g-moll cz.II i IV

do wyboru:

  • Aleksander Goedicke – Etiuda koncertowa
  • Aleksander Arutunian – Scherzo koncertowe
  • Eugene Bozza – Badinage
  • Pierre Gabaye – Boutage
  • Paul Rougnon – Premier solo de concert

III etap

  • Jan Baptista Georg Neruda- Koncert Es-dur cz.I I II

Do wyboru:

  • Paul Vidal – Concertino
  • Jean Barat – Andante i Scherzo
  • Jean Barat – Lento i Scherzo
  • Camille Saint-Saëns – Fantazja
  • Guillaume Balay – Andante i Allegro

 

Kategoria otwarta:

I etap

  • Johann Sebastian Bach – I Suita

II etap

Do wyboru:

  • George Enescu – Legenda
  • Eugene Bozza – Rustiques
  • Marcel Poot – Etiuda koncertowa
  • Jan Baptiste Arban – Karnawał wenecki
  • oraz wybrany przez jury fragment Suity J.S. Bacha

III etap

  • Josef Haydn – Koncert Es-dur cz. I i II
  • Johann Nepomuk Hummel – Koncert Es-dur cz. I i II

Do wyboru:

  • Ida Gotkovsky – Concertino
  • Jiři Pauer – Trompetina
  • Marcel Bitsch – Wariacje n.t. D. Scarlattiego
  • Bohuslav Martinu – Sonatina
  • Jean Françaix – Sonatina

 

Skład jury:

  • Krzysztof Bednarczyk – przewodniczący
  • Stanisław Dziewior
  • Roman Gryń
  • Józef Nawojski
  • James W. Thompson
  • Roman Siwek – sekretarz

 

Laureaci:

Kategoria młodzieżowa:

I nagrodę zdobyli ex equo

  • Bartosz Gaudyn (ZPSM Katowice, naucz. Antoni Adamus)
  • Marcin Olkowski (PLM Poznań, naucz. Roman Gryń)

II nagrody nie przyznano
III nagroda – Łukasz Gothszalk (PPSM Wrocław, naucz. Igor Cecocho).

Kategoria otwarta:

I nagroda – Adam Szymczyk (AM w Katowicach, student Stanisława Dziewiora)
II nagrodę zdobyli ex equo

  • Sławomir Cichor (AM we Wrocławiu, student Igora Cecocho)
  • Marek Galubiński (AM w Poznaniu, student Romana Grynia)

III nagroda – nie przyznano

 

Wyróżnienia:

Kategoria młodzieżowa:

  • Tomasz Kochański (PLM Rzeszów, naucz. Józef Nawojski)
  • Dominik Mietła (PSM II st. Rzeszów, naucz. Piotr Gajewski)
  • Jakub Puch (PSM II st. Kraków, naucz. Magdalena Łapińska)

Kategoria otwarta: 

  • Adam Palczewski (AM w Warszawie, student Krzysztofa Bednarczyka)
  • Małgorzata Włodarska (AM w Warszawie, studentka Wiesława Woźnickiego)

Zdobywcy nagród i wyróżnień wystąpili na koncercie laureatów.

Na część dydaktyczną festiwalu złożyły się: lekcje otwarte i próby zespołu trąbek prowadzone przez Jamesa W. Thompsona, wykład Mieczysława Leśniczaka p.t. „Trąbka w rozwoju historycznym”, oraz zajęcia teoretyczno-praktyczne „Podstawy improwizacji jazzowej” prowadzone przez Piotra Wojtasika.

W części koncertowej wystąpił ze swymi studentami Roman Gryń, wykonując utwory na trąbki z towarzyszeniem fortepianu, organów i perkusji, a także Piotr Wojtasik z Piotrem Baronem, Andrzejem Cudzichem i Krzysztofem Dziedzicem grając swoje kompozycje i standardy. Podobnie jak na poprzednim festiwalu zaprezentował się Kwintet Instrumentów Dętych Blaszanych Filharmonii Narodowej. Końcowym akcentem tej części jak i całego festiwalu był recital Jamesa W. Thompsona, który z akompaniamentem Macieja Pabicha wykonał Slavic Fantasy Carla Hoehne, Full Music Levisa Stewarda i Sonatę Erica Ewazena.

1 2 3 4 5 6 7 8 9

Obserwuj nas na Facebooku


Państwowa Szkoła Muzyczka w Kaliszu

Obserwuj Nas: